Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

20 juli 2019

Gastblog | Nieuwsbrieven

Gastblog | Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven? De nieuwsbrieven die ik ken ontvang ik op mijn werk en bevatten nieuws variërend van belangrijke informatie over de organisatie, lief-en leed informatie, vakantieregelingen, verslagen van leuke evenementen tot een agenda met activiteiten die nog komen gaan. 

De nieuwsbrieven die ik in mijn privémailbox ontvang bevatten geen nieuws, tenzij je een aanbieding of een kortingsactie als nieuws ziet. Nee, ze staan vol met enorme slimme teksten en mooie foto’s om mij aan te sporen meer te kopen. Sommige winkels en bedrijven sturen er meerdere per dag, van andere krijg je er een aantal per week.

Ooit heb ik me aangemeld om deze informatie te ontvangen en reageerde ik er soms ook op door me naar een winkel of website te spoeden en snel de niet te missen aanbieding aan te schaffen! Nu ik een consuminderaar ben geworden ben ik niet zo snel meer tot actie over te halen. Echter, ook ik ben maar een mens en niet geheel ongevoelig voor de slimme trucjes van de marketeers die bij deze bedrijven werken. Regelmatig betrapte ik mezelf erop dat ik toch de aanbiedingen ging bekijken om te zien of er voor mij iets tussen zat. En ja, dat was vaak het geval! Ineens had ik dan toch een nieuwe dekbedovertrekset met 20% korting nodig, of die leuke T-shirtjes waarvan de 2e voor de helft van de prijs werd aangeboden. Of een nieuwe jas die nu toevallig in de uitverkoop was!

Ik neem aan dat iedereen dit wel herkent. We zijn er allemaal weleens voor gevallen, of worden er nog dagelijks door geprikkeld. Hoe voorkom je dit en loop je toch geen acties mis? Want eerlijk is eerlijk,  een goede aanbieding is voor een zuinigerd heel fijn!

Ik zou e-mail en internet niet willen maar ook niet kunnen missen. Maar ik heb ook de tijd meegemaakt waarin deze digitale wereld er niet was. Toen vielen de aanbiedingen nog op de mat, in de vorm van een folder of flyer. Ik las ze, maar ook niet altijd. Op den duur heb ik een nee-nee sticker op de brievenbus geplakt en had ik een tas oud papier minder per maand. Mijn digitale brievenbus heeft geen nee-nee sticker, maar er zijn diverse manieren om met de stroom aanbiedingspost om te gaan.

Vaak hebben bedrijven diverse opties en is het zo dat wanneer je voor het eerst iets online koopt je de optie krijgt je aan te melden voor een nieuwsbrief. Hier hoef je niet voor te kiezen, je krijgt je aankoop ook zonder wel!  Daarnaast kan je een selectie maken uit het soort informatie waar je wel en geen interesse in hebt. Tenslotte kan je je natuurlijk ook gewoon afmelden! “Ja, maar dan weet ik niet wat er allemaal in de aanbieding is” denkt u nu misschien. Naast een gewone digitale boodschappenlijst voor de dagelijkse boodschappen, heb ik ook digitale wensenlijst. Dit is een boodschappenlijstje voor dingen die ik niet meteen nodig heb maar wel op den duur wil kopen.  Met deze lijst bij de hand ga ik af en toe op pad, letterlijk én figuurlijk! Zo staat er momenteel een nieuwe winterjas op deze lijst. Niet iets waar je in de zomer meteen aan denkt. Deze jas heeft geen haast. Wanneer de nieuwe wintercollectie in de winkels en online komt ga ik eens kijken wat er allemaal te koop is. Vaak zijn er dan wel speciale kortingsacties. En als ik echt geen haast heb wacht ik tot de uitverkoop.

Deze zomer heb ik wat nieuwe shirtjes nodig. Ik ga dan op zoek naar aanbiedingen. Zijn die er nu niet dan wacht ik een of meerdere weken, want ik weet dat een aantal winkels van tijd tot tijd shirtjes in de aanbieding doen! Zo werk ik met mijn verschillende lijstjes en loop ik de aanbiedingen die voor mij interessant zijn toch niet mis. Winkelen doe ik zelden want ik koop niet veel en daardoor ben ik gestopt met impulsaankopen doen. Ook daar helpen mijn lijstjes bij. Voor mij werkt dit, maar als ik vrienden en collega’s dit vertel vinden zij dit vaak toch heel vreemd en ook een beetje sneu, alsof ik het zo moet doen en hier niet zelf voor heb gekozen.

Hoe staat het met uw winkelgedrag?

Stella

Een reactie posten

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken