Moneyways is een onderwijsprogramma dat is ontwikkeld door Diversion en het NIBUD. In Moneyways gaan jonge rolmodellen (tussen de 18 en 27 jaar), zogeheten peer educators, het gesprek aan met de klas over geld. Door hun eigen ervaringen en financiële uitdagingen te vertellen kunnen ze op laagdrempelige wijze het gesprek met jongeren over gevoelige onderwerpen aansnijden. Onderwerpen zoals schulden, opgroeien in armoede, schaamte, verleidingen en groepsdruk worden hier bespreekbaar gemaakt. De bedoeling is dat de financiële zelfredzaamheid van jongeren wordt vergroot. Vorig jaar heeft onze school hier voor het eerst aan meegedaan en de studenten waren erg enthousiast. Helaas kan ik niet meten of het ook echt werkt, maar ik ga er vanuit dat de organisaties die dit programma ontwikkelden en uitvoeren, en alle partners die erbij betrokken zijn, dit wel zullen monitoren.
Ook voor basisscholen en middelbare scholen zijn er lespakketten om de financiële bewustwording te vergroten. Deze programma’s ken ik verder niet, maar ik kwam er veel tegen toen ik op internet ging zoeken. Ik kan mij niet herinneren dat er in mijn schooltijd dergelijke projecten bestonden. Ook kan ik mijn niet herinneren dat ik echt heb geleerd hoe ik met geld moest omgaan. Misschien was dat ook niet nodig omdat er veel minder spullen waren om te kopen, minder groepsdruk en geen invloed van sociale media misschien? Ik ga hier in een volgend gastblog wat dieper op in, nu terug naar de week van het geld.
Het idee om voor alle jongeren, ongeacht hun leeftijd, een week van het geld te organiseren vind ik heel goed. In mijn werk spreek ik jongeren die nog thuis wonen, ouder(s) hebben met goede banen, een paar keer per jaar op vakantie gaan en geen financiële zorgen hebben. Daarnaast is er een grote groep die het niet zo goed hebben. Er zijn studenten die al zelfstandig wonen, sommigen met hun eigen kind(eren), en naast hun studie ook veel moeten werken om alles te kunnen bekostigen. Het is dan te makkelijk om te denken dat ik ze kan zeggen dat ze niet ieder jaar een nieuwe telefoon hoeven te kopen, niet het nieuwste model sneaker hoeven te dragen en niet bij iedere nieuwe lading kleding in de H&M iets leuks uit te zoeken. Dat komt dan veel te belerend over en daarom is het goed dat leeftijdsgenoten dit gesprek aangaan met de studenten.
Aangezien de komende week de scholen ook nog dicht zijn, en veel ouders en docenten misschien nog wel zoeken naar leuk en interessant lesmateriaal stel ik voor de week van het geld thuis te organiseren. Wat zou u kunnen doen als u met uw kind(eren) aan de slag gaat?
Allereerst is er natuurlijk de website van de Week van het Geld: Hier vindt u activiteiten die met een beetje creatieve aanpassing prima thuis kunnen worden uitgevoerd. Er zijn opdrachten voor alle leeftijden en niveaus. Dan zijn er veel websites, waaronder commerciële, waar je ideeën kan opdoen. Soms kan je een onderdeel gratis uitproberen. Een rondgang op Google levert erg veel informatie op, hieronder twee links. Faqta.nl en Geldlessen.nl Ook voor de volwassenen is er genoeg leuks te vinden op het net. Het NIBUD bijvoorbeeld heeft leuke invulprogramma’s en misschien heeft u nu, net als ik, wat extra tijd om de financiën weer eens onder de loep te nemen en de administratie (belastingaangifte!) weer bij te werken.
Hoe houdt u tijdens deze crisis uw hoofd financieel koel?
Stella
Geldlessen.nl had ik ook al eerder gevonden, goede site met veel materiaal!
BeantwoordenVerwijderenHoor net dat de scholen nog langer dicht blijven, extra tijd voor geldlessen1
Verwijderen